Oversigt:
Musik og dans
Webdesign mm
Kolonihaven
Fotos
Kontakt Mads
Artikler:
Afrikansk medicin
Voksenleg-vigtig leg
Afrikadans på dansk
En hvid neger!
Midtfynsk ceremoni
Utamadunigrupperne
Links:
Mine links
Afrika links
Lidt af hvert:
Er ting altid det det ligner?
Er computeren køn?
The Bongo project - TCP/IP med trommer
Kryds og Bolle
En computerbøn!
African instruments
Gæstebog
Hva' så
Det var dumt!
Systemkrav!
Kolo(Web)Cam
SYROS WebCam
MAGIG cards
Puslespil
Månens aktuelle fase:
Se hvilke lande
jeg har besøgt.
| |
Dawa ya kienyeji - Medicin for den som har et
bosted
Dawa ya jadi - Medicin af traditionen
TRADITIONEL MEDICIN FRA
SUKUMALAND, TANZANIA, AFRIKA
Jeg har nu i mere end 20 år beskæftiget mig med Afrika's kultur og musik
tradition. Og for godt 15 år siden fik jeg kontakt til min "medicinfar"
Peter. Læs om han herunder. Igennem årene har jeg gjort mig en del erfaringer
med at integrere og med succes bruge den afrikanske medicin i min danske
hverdag. Lige fra at jeg har hjulpet folk til at finde sammen med deres livs
udkårne, hjulpet med at skabe held og lykke for dans og musik, til at skabe
tørvejr for en stor dansk festival.
•
Medvirken i P1 magasinet APROPOS, marts 2006.
(Lyt til udsendelsen ved at klikke her og vælge linket ud for højtaler
symbolet.)
•
Medvirken i P1 magasinet APROPOS, februar 2006.
(Lyt til udsendelsen ved at klikke her og vælge linket ud for højtaler
symbolet.)
Eller hør et uddrag på 10 min.
(4,8mb. Mp3)
• Tv Magasinet "Globus.dk", 2005, International
linie Danmarks Journalisthøjskole (video, 17 mb)
• "Den hvide neger", radiointerview
2005, Medievidenskab på Århus Universitet (lyd, 2 mb)
• Soldans i TV-Østjylland, sommer 2004
(video, 15 mb)
• Solceremoni på Midtfyns festival 2003.
• Mads er medicin lærling
(avisartikel)
• En hvid neger! (avisartikel)
Peter Muhangwa Masalu Masai
Mganga wa jadi
Traditionel helbreder med virke i Sukumaland, Tanzania. Han er også min medicinfar,
som sørger for at "det går mig godt"!.
Her er han fotograferet i sit konsultationsværelse hvor han stolt fremviser sin medicin,
som han opbevarer i små kalabas'ser og flasker, dåser mv.
|
Mads Bischoff
Mchele gwa njingi, Ndaturu.
Jeg er en dansker med stor nysgerrighed overfor Afrikas traditionelle helbredere.
Jeg har haft flere rejser og ophold i Sukumaland for at studere traditionel kultur, dans,
medicin mv.
Her er jeg fotograferet foran min iduku på Utamaduni lejren, som er et
afrika-kultur-træf som afholdes på Djursland hver sommer..
|
Dansemedicin
Trommernes rytmer og sangenes
melodier er i sig selv en form for magi som kan tryllebinde både udøvere og tilhørere.
Men Sukumadanserne bruger desuden forskellig medicin til at forstærke trylleriet og
opmærksomheden, både forud for, og under selve dansedysten.
Folks hjerter røres særligt af den der har badet i vand tilsat kærligheds medicin.
Trommer, hvis inderside af skindet er blevet smurt med medicin da de blev lavet, kan
høres langt borte og tiltrække mange nysgerrige tilhørere.
Sanglederen, får udelt opmærksomhed om sin poesi og melodi med sine medicin præparerede
fluevifter af gnuhaler (singwanda) Og den i mundvigene indlagte medicin, hjælper
til at korsangen når uanede højder af intensitet.
Selv det at give modstandere uheld, ved at smugle dårlig medicin indenfor deres kreds,
praktiseres. Eller at præparere trommer med medicin og formularer, for at undgå at nogen
bruger trommen som siddeplads.
Afrikansk medicin fremstilles af naturens stærke ingredienser:
- Alt fra en løve signalerer styrke, storhed og magt.
- Alt fra sangfuglens kranium øger sangerens inspiration og stemmeføring.
- Sand fra det sted hvor stierne krydser hinanden signalerer stedet hvor man mødes.
- Tørrede han- og hun græshopper, pulveriseret og blandet sammen, indikerer kærlighed
mellem kønnene.
- Ekskrementer fra hyænen, eller et stykke af en tiggers pjalter bringer fornedrelse til
den der får det på sig.
- Et træ som er dræbt af et lynnedslag kan bruges til at påkalde de døde, forfædrene,
for at lytte til deres råd i vigtige sager.
- ..og som en kuriositet er det at fakta at ved at indånde røgen fra
brændende elefant-ekskrementer, kan man slå feber ned.
(Videnskabelige analyser har fundet at der er Kinin i elefantens gødning,
som en følge af at de bl.a. spiser kininholdig bark.)
Det er
tankebaner som disse der ligger til grund for den traditionelle afrikanske medicin.
Metoder og fremstilling af medicinen læres hos en kyndig læremester og er nedarvet
gennem generationer, og udvikles stadig i takt med at nye behov for hjælpemidler opstår.
|
De følgende små historier er korte resumeer af et par af de vilde historier som jeg
har været vidne til under mine ophold i Sukumaland i Tanzania:
Monika
Min gode veninde Monika overrasker mig ved at hun intet husker fra da hun fødte sin
datter Marietta 3 år tidligere. Hun fortæller at hun blev "forgiftet" da hun
var gravid. En nabokone, som var glad for Monika's hjælp i hendes smugkro, blev jaloux
over at Monika nu skulle til at stifte hjem og familie. Først forsøgte hun at få Monika
til at gifte sig med hendes egen søn, og da det ikke lykkedes gav hun hende
"uchawi" (dårlig medicin). I et halvt år var Monika ude af stand til at tage
sig af sig selv. De simpleste ting, som at spise og vaske sig, skulle hun have hjælp til.
Hun var en "levende død".
Hun fortæller mig mange utrolige historier om tiden mens hun var "forhekset",
men det er alt sammen noget hun har fået af vide senere, for selv husker hun intet fra det
halve år. Noget af
det der imponerer mig mest, er at Monika tilsyneladende ikke bærer nag til nabokonen. De
lever stadig som naboer, hilser pænt på hinanden etc. Inderst inde tror jeg også at
Monika er ked og bitter, men hun ved også at hvis hun vise det, er det et tegn på
svaghed, og det kan bruges imod hende.
Desværre døde Monika for nogle år tid siden i en alt for tidlig alder, uden at nogen
har kunnet forklare hvorfor. Blot ved jeg at hendes mor kom i slagsmål med nabokonen og
hendes veninder ved begravelsen, fordi at moren "vidste" hvem der havde slået
hende ihjel.......
Historien om de 100 dollar
Jeg kommer varm og svedig hjem efter tre dages tur rundt til omegnens
trommedansegrupper. Sukumaland i Tanzania summer af trommer og sang, her midt i
høsttiden, hvor der er højsæson for dans. Stor er min overraskelse over at opdage at
der mangler 100 US$ i min pengekat som jeg havde ladet ligge på mit værelse. Da jeg er
et gæstfrit gemyt er der også mange mennesker der har været på besøg, og har haft
muligheden for at være alene i mit rum. Så da min gode ven Nzoza anbefaler mig at gå
til den lokale medicinmand er jeg straks med på idéen. På vejen tager vi en lille gren
af "Bunala" træet med, for den er sammen med en pengeseddel den eneste melding
vi skal give ham. Det er medicinmandens opgave selv at finde ud af hvad der er vores
problem. Midt i alt det okulte og mystiske kommer jeg lidt ned på jorden da medicinmanden
præsenterer sig; han hedder Peter. Han har en evne til at se og fortælle hvad der er
sket i fortiden, og se hvad fremtiden bringer. Til det bruger han en lille kost som er
lavet af gnu-haler. Det tager ham ikke lang tid at finde ud af at jeg er blevet
bestjålet, og derefter kan han i detaljer fortælle mig om hvordan tyveriet er sket. Han
beskriver det så tydeligt at det er ret simpelt for mig at regne ud hvem tyven er. Han kan også se at pengene er der endnu, at de er blevet gravet
ned til senere brug. Han instruerer mig om hvordan at jeg skal gå til vedkommende og sige
at jeg VED at hun er tyven, og at jeg er klar til at gå tilbage til min medicinmand og
få medicin der vil gøre hende lille og give hende problemer med maven, hvis ikke hun
afleverer pengene senest næste morgen under min dør. Næste morgen ligger der en
sammenrullet 100 $ seddel med jord på under min dør.....
|
Et lille efterskrift...
Næsten al min medicin har jeg fået fra min medicin-far (Baba
Buhemba) som hedder Peter
Muhangwa Masai og bor i Nyamhogolo mellem Igoma og Kisesa i Sukumaland, Tanzania. Af andre
medicinmænd i området kan nævnes: Mungu wa pili, Lubembela, Masasila, Lufunga, og mange
mange flere...
Peter er en traditionel medicinmand, eller healer med speciale i naturmedicin og
clairvoyance. Han har mange kunder fra nær og fjern, som opsøger ham jævnligt. På hans
boplads bor der ca. 10-15 voksne mennesker som er en skønsom blanding af familie,
lærlinge, patienter og tidligere
patienter.
Den mest normale måde at bruge medicinen på er ved at indtag det i munden, indhalere
røg, eller bade sig i det.
For at opnå en længerevarende virkning bruges også
at skære medicinen ind under huden. Dette hedder at "Chanje" og udføres med et
nyt barberblad som laver en ridse i huden, således at det kun lige akkurat bløder. Heri
lægges den aktuelle medicin, blandet med lidt af medicinmandens
egen honning, eller lidt løvefedt hvis det skal virke ekstra stærkt.
Hvis man skulle indplacere en mand som Peter i det danske sundhedsvæsen ville han kunne
udfylde pladser som: Farmaceut/apoteker, læge og healer. Jeg, som blot viderebringer hans
medicin og viden, kan vel bedst sammenlignes med et håndkøbsudsalg.....
Med venlig hilsen, din "dawa-pusher",
Mads Bischoff
MCHELE GWA NJINGI, NDATURU
ÅRHUS, Denmark |
|